*English version begins at the end of Japanese text.

 

デリダは、言語、法とならんで、国家も、原初的に「他者」を外部に暴力的に排除することで成り立つものであり、その排除はたえず反復されているととらえる。同時に、排除は決して完全に成功することはないと主張する。なぜなら「他者」を排除すべき外部は、そもそも内部における対立が転写されたものに過ぎず、内部と外部の境界線をひくことは不可能だからだと。かくて「他者」はたえず密かに内部へと回帰し、あたかもそれ自体で自足しているかのように見える内部を侵食し、汚染することになる。

この密かに回帰する「他者」こそ、デリダの幽霊なのだ。デリダは、幽霊とは「不可能なもの」を体験することだという。というのは、国家にあって、原初的に、そしてたえず反復的に排除される「他者」は、国家にとって存在しないもの、接触が不可能なものとされ、隠蔽されるからであり、「他者」が幽霊として回帰することはその隠蔽が暴かれることに他ならず、それはそのまま国家の危機を招き寄せるからである。したがって、国家の危機とは、不可能が可能になる可能性ということになる。

そして、もし国家にとって「他者」を排除しつくすことが不可能だとすれば、「他者」とはむしろ国家が存在するための条件だということになる。「他者」が内部に回帰すること、すなわち国家の危機は、つねに国家に内在していることになる。

デリダは幽霊をこう語る。

「私は長いあいだ、幽霊について、伝承と諸世代について、幽霊の諸世代について、いいかえれば、私たちに対しても、私たちのなかでも外でも、現前したり現前的=現在的に生きてないある種の他者たちについて語る準備をしているが、それは正義の名においてである。…すでに死んでしまったか、あるいはまだ生まれていないかであれ、もはや、あるいはまだ、現にそこに、現前的=現在的に生きて存在するのではない、そうした他者たちの尊重を原理として認めないようなどんな倫理も、革命的であれ非革命的であれどんな政治も、可能であるとも、考えられるとも、正しいと思われない以上、幽霊について、いやそれどころか、幽霊に対して、幽霊とともに語らなければならないのだ。あらゆる生ける現在を越えて、生ける現在を脱臼させる(The time is out of joint)ものにおいて、まだ生まれていなかったり、すでに死んでしまった者たちー戦争、政治的その他の暴力、民族主義的、人種主義的、植民地主義的、性差別主義的その他の虐殺、資本主義的帝国主義やあらゆる形式の全体主義的の抑圧の犠牲者たちや、そうではない犠牲者たちーの幽霊の前で、なんらかの責任を負うという原理なしには、どんな正義も…ありえないし、考えられないように思われる」
(『マルクスの亡霊たち』1993)

デリダの幽霊は、私たちが革命主体として形象化してきたゾンビとほぼ重なっている(『ゾンビ革命的』)。ゾンビもまた国家から外部へ排除され、殺害され、存在の痕跡を消去されながら、「生ける死者」として国家の内部に回帰する存在だからだ。そして「生ける死者」という形容矛盾が端的に示すように、まさに「不可能なもの」である。

「ゾンビは生ける死者であり、恐るべきものとして社会から排除されるが、人びとにとって外部の敵ではない。人はゾンビに噛まれ、感染するとゾンビに転化(変身)してしまうのであり、だからゾンビは外部的でありながら、同時に内部的な存在なのだ。つまりゾンビによって生と死が反転する。「Living Dead」と呼ばれたりするのは、ゾンビが生と死の境界を自由に往還する存在であることを指し示している」
(『ゾンビ革命的』2015)

私たちはこれまで正義をあいまいなまま、それでも不可避な言葉として選択してきたが、デリダによって幽霊と正義が連結していることを学んだ。ゾンビもまた正義を希求する存在に他ならない。国家権力の前に、身体以外になんの武器もなく立ち尽くす、アガンベンの「剥き出しの生」もまた幽霊であり、ゾンビであり、正義を希求する存在である。

4.03/2017


Ghosts and Zombies in Derrida

Derrida believes that the state, as well as language and law, is fundamentally based on the violent exclusion of the “others” to the outside world, and that this exclusion is constantly being repeated. At the same time, he argues that exclusion is never completely successful. This is because the outside, to which the “others” must be excluded, is merely a transcription of the internal conflict, and it is impossible to draw a boundary between the inside and the outside. Thus, the “others” always secretly return to the interior, eroding and contaminating the interior, which seems to be self-sufficient by itself.

This secretly recurring “others” are Derrida’s Ghosts. Derrida says that to be a ghost is to experience “the impossible. This is because the “others” which are excluded from the state in its primordial and constant repetition, is regarded by the state as something that do not exist, something with which contact is impossible, and is concealed. This is because the return of the “others” as a Ghosts are nothing less than the uncovering of that concealment, which in turn leads to a national crisis. Thus, the crisis of the state is the possibility of the impossible becoming possible.

And if it is impossible for the state to eliminate the “others,” then the “others” is rather a condition for the state’s existence. The return of the “others” to the inside, that is, the crisis of the nation, is always inherent in the nation.

Derrida talks about Ghosts as follows;

For a long time I have been preparing to speak of Ghosts, of traditions and generations, of generations of Ghosts, in other words, of certain others who are not present or presently alive, either to us, within us, or outside of us, but in the name of justice. …As it is conceivable that any ethic, any politics, revolutionary or non-revolutionary, that does not recognize a principle that respect for those others, dead or unborn, who are no longer or not yet present, presently alive and presently existing, is possible and right, we must speak of Ghosts, or rather, must speak to Ghosts or with Ghosts. Beyond every living present, in what dislocates the living present (“The time is out of joint”), we must speak of those who have not yet been born or have already died: those who have died in wars, political and other violence, by the violence of nationalist, racist, colonialist, sexist, and other massacres, capitalist, imperialist, and all forms of totalitarianism. Justice seems not possible or conceivable without the principle of assuming some responsibility before the Ghosts of the victims of imperialism and all forms of totalitarian oppression, and those who are not. (“The Ghosts of Marx”, 1993)

Derrida’s Ghosts almost overlaps with the Zombie we have been figuring as the revolutionary subject (“Zombie Revolutionary”). The Zombies, too, have been excluded from the state, killed, and had all traces of their existence erased, only to return to the inside of the state as the “living dead. And as the contradiction of the phrase “the living dead” clearly indicates, this is precisely what is impossible.

Zombies are the living dead, and while they are excluded from society as something to be feared, they are not an external enemy to people. When a person is bitten and infected by a zombie, he or she is transformed into a zombie, so zombies are external and internal at the same time. In other words, life and death are reversed by the Zombies. The term “living dead” refers to the fact that the Zombies freely move between the boundaries of life and death.

April.03/2017